ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ ΓΙΑ ΝΑ ΕΠΙΣΚΕΦΘΕΙΤΕ ΤΟ OFFICIAL SITE ΤΟΥ ΔΗΜΗΤΡΗ ΛΙΑΝΤΙΝΗ ΤΟ liantinis.gr




ΓΚΕΜΜΑ. Τι επηρέασε το Λιαντίνη στην επιλογή του ονόματος;

Για την ονομασία του τελευταίου βιβλίου του Λιαντίνη, την περίφημη Γκέμμα του, έχουν γραφτεί κι αν έχουν γραφτεί ερμηνείες και υποθέσεις.

Σε όλη αυτή τη φιλολογία έρχεται να βάλει τέλος η έγκυρη πληροφορία που η σύζυγός του, η καθηγήτρια Φιλοσοφίας κ. Νικολίτσα Γεωργοπούλου - Λιαντίνη, θέλησε να μοιραστεί μαζί μας. Πρόκειται όχι απλά για την προσωπική της άποψη αλλά για τεκμήριο πέραν πάσης αμφιβολίας.

Ο Λιαντίνης, όπως οι περισσότεροι γνωρίζουν, είχε τη συνήθεια να σημειώνει παρατηρήσεις στις σελίδες των βιβλίων που διάβαζε. Πρώτη φορά που ακούσαμε για τούτη την αγαπημένη του συνήθεια, ήταν εκείνες τις τραγικές μέρες της εξαφάνισής του, τον Ιούνιο του 1998. Μιλώ για το βιβλίο του Μυριβήλη, τη Ζωή εν Τάφω, που βρέθηκε ανοιχτό και με ιδιόχειρη σημείωση - μήνυμα αποχαιρετισμού προς την αγαπημένη σύντροφο της ζωής του.

Στο βιβλίο αυτό, στην τελευταία σελίδα, εκεί που ο Μυριβήλης κλείνει το έργο του με τη φράση:

"Ες αύριον, λοιπόν, και ως τότε γεια σου. Αγαπημένη, γεια σου!"

Ο Δημήτρης Λιαντίνης άφησε την τελευταία σημείωση, όπως αναφέρεται και στο απόσπασμα της εφημερίδας Ελευθεροτυπία, με ημερομηνία 4 Ιουνίου 1998:

«Tο βιβλίο που είχε στο κομοδίνο του το τελευταίο βράδυ ήταν το «H ζωή εν τάφω» του Mυριβήλη. Tο διάβαζε για τρίτη φορά και όπως συνήθιζε είχε σημειώσει την ημερομηνία σε μια σελίδα μαζί με μια φράση.

31-5-98 «Tην προτεραία της αύριον».

Kαι στην τελευταία

31-5-98 «Aύριο είναι η μεγάλη μέρα».


Τώρα, για τούτη τη συνήθεια του Δημήτρη Λιαντίνη, μάθαμε και τα ακόλουθα:

«Τα αγαπημένα του βιβλία τα ξαναδιάβαζε και δεύτερη και τρίτη φορά και κάθε φορά σημείωνε με διαφορετικό χρώμα μελάνι ή αν είχε ήδη χρησιμοποιήσει μελάνι με μολύβι.»


Νικολίτσα Γεωργοπούλου - Λιαντίνη

Η συνήθεια αυτή φαίνεται λοιπόν να αποτελεί έναν ιδιότυπο κώδικα που ο Δημήτρης Λιαντίνης θέλησε να εφαρμόσει για να διευκολύνει όχι μόνο τη δική του μελέτη αλλά και τους μελετητές των σημειώσεών του για να προσεγγίσουν τα αινίγματα που δημιούργησε. Και μια τέτοια ακριβώς σημείωση φωτίζει και το μυστήριο του ονόματος της Γκέμμας.

Πρόκειται για μία σελίδα από την αγαπημένη του Θεία Κωμωδία του Δάντη, σε μετάφραση Ν. Καζαντζάκη, εκδόσεις ΔΙΦΡΟΣ. Στη σελίδα αυτή υπάρχουν συνολικά τρεις σημειώσεις από το χέρι του Δημήτρη Λιαντίνη. Συγκεκριμένα, όπως μας ενημερώνει η κ. Λιαντίνη, η κάθε σημείωση είχε και διαφορετικό χρώμα και συνόδευε αναγνώσεις του έργου σε διαφορετική χρονική στιγμή:

Στην προκειμένη περίπτωση η πρώτη ανάγνωση ήταν το 1967 (σημειώσεις με μπλε), η δεύτερη το 1987 (σημειώσεις με κόκκινο) και η τρίτη το 1995 (σημειώσεις με μολύβι).

Η κ. Λιαντίνη μας απέστειλε και τη φωτοτυπία της σελίδας και σας την παραθέτουμε αυτούσια:




Θα πρέπει μάλιστα να σημειώσουμε και μια ακόμη λεπτομέρεια. Σημαντική και διορθωτική σε όσα ως τώρα γνωρίζαμε. Η τύπωση της Γκέμμας έγινε το 1996 και όχι το 1997, όπως μέχρι τώρα νομίζαμε. Προφανώς ο Λιαντίνης ήθελε να είναι πανέτοιμος και απερίσπαστος από τεχνικά θέματα κατά το τελευταίο διάστημα της ζωής του.

Η πληροφορία αυτή, τόσο πολύτιμη και διαφωτιστική για όσους μελετούν τη φιλοσοφία του Δημήτρη Λιαντίνη, ανοίγει νέους δρόμους αναζήτησης και δίνει μια νέα οπτική θεώρησης του έργου του. Προς το παρόν αυτό που προσέχω είναι ότι ο Αλιγκέρι παντρεύτηκε τη δική του Γκέμμα στα 1296. Ακριβώς 700 χρόνια αργότερα ο Λιαντίνης τυπώνει τη δική του Γκέμμα.

Κλείνοντας αναρωτιέμαι αν θα πρέπει να αποφύγουμε αυτή τη φορά να ευχαριστήσουμε την κ. Λιαντίνη για τη βοήθειά της προκειμένου να μην προκαλέσουμε νέες υβριστικές επιθέσεις. Το ερώτημα έχει σαφώς ρητορικό χαρακτήρα. Διότι είναι φύσει αδύνατον να ανταμείψουμε με αγένεια εκείνη που μας προσφέρει απαντήσεις σε ερωτήματα που μας βασανίζουν χρόνια και παράλληλα να δωρίσουμε ικανοποίηση σε όσους σκοπίμως επιχειρούν να παρεμποδίσουν τα κανάλια επικοινωνίας της με τους ανθρώπους που μελετούν το έργο του συζύγου της.

Εμείς λοιπόν την ευχαριστούμε μέσα από την καρδιά μας, γιατί αν ένα πράγμα μας έμαθε ο Λιαντίνης είναι να λέμε την αλήθεια και μόνο την αλήθεια.

_______________

ΑΝΑΔΗΜΟΣΙΕΥΣΗ ΑΠΟ ΤΟ BLOG ΜΕΣΟΛΟΓΓΙ (12/1/2007 )

ΣΧΕΤΙΚΟΣ ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ: ΓΚΕΜΜΑ



1 σχόλιο:

  1. ιερο τερας της φιλοσοφιας,της φιλολογιας,της μελετης του συμπαντος κοσμου και της φυσικης ταξης των πραγματων.....ανατριχιασα...ποσο εξυπνος ηταν... 700 χρονια μετα τη Θεια Κωμωδια ερχεται η Γκεμμα........Δασκαλε μακαρι να σε εφτανα στο ελαχιστο..

    ΑπάντησηΔιαγραφή

Έλληνες θα ειπεί...



Να μαζεύονται οι φίλοι, να πίνουν κρασί και να τραγουδάνε...

Προβολές σελίδων τον προηγούμενο μήνα